Overgangsnormen 2017-2018

Onze visie op de overgangsnormen:

  • elk kind heeft recht op gelijke kansen
  • het St-Gregorius College staat voor betrokkenheid, respect, veiligheid, ondernemingslust en
    creativiteit
  • de leerlingen ontwikkelen zich tot wereldburgers met lef en initiatief.

Vanuit onze missie willen we dat elke leerling een bij hem of haar passende leerroute volgt om een diploma te halen en kansen te hebben voor de toekomst. Wat betreft de overgang staan daarbij de volgende waarden centraal:

Transparantie

  • helderheid voor leerlingen, ouders en docenten. Dit betekent ook: mentoren nemen contact
    op met leerlingen en ouders wanneer daar aanleiding voor is. Dit geldt in ieder geval bij
    tegenvallende resultaten en doublure. Mentoren noteren in Magister dat ze hierover
    gesproken hebben met leerlingen en ouders.
  • eenduidigheid.

Iedere leerling is anders

  • zorgvuldige selectie en determinatie
  • persoonlijke aandacht voor de leerling
  • rekening houden met specifieke punten voortkomend uit een eventuele zorgvraag van de leerling (bv dyslexie)
  • ruime bespreekzone
  • uitgaan van haalbare kansen en mogelijkheden.

Door de mentoren, zorgcoördinator en docenten gedragen besluiten

  • meer gewicht van de vergadering over het tweede rapport, monitoren en maatwerk (op
    vakniveau en in executieve functies) aanbieden
  • uitspraak van de overgangsvergadering is bindend
  • alle leden van de rapportvergadering brengen een stem uit die kleur bekent (dus geen blanco stemmen).

Talentontwikkeling

  • leerlingen stimuleren om het beste uit zichzelf te halen
  • Cum Laude stimuleren (gemiddeld 8 of hoger).