Wat is het een genot om met een achtste klas koper te slaan. De kracht, het laten samenwerken van handen en ogen, het doorzettingsvermogen dat aan het koper slaan geoefend kan worden en het genieten van de verkleuringen van het koper tijdens het branden zorgt voor veel enthousiasme. Op deze pagina leest u wat uitspraken van kinderen naar aanleiding van de eerste twee lessen koper slaan.

“Toen ik door had dat mijn werkstuk ergens op begon te lij- ken voelde ik trots en de energie om verder te gaan”

“Het koper in de goede vorm slaan is erg leuk. Als je slaat is het leuk als het koper vervormt. Het is leuk om er lekker hard op te slaan”

“Yes, we gaan koper slaan. Het is wel moeilijk, maar als je het door hebt, dan lukt het. Het wordt steeds makkelijker”

“Soms gaat het goed en is het leuk, maar soms is het een beetje saai”

“Ik vind het leuk om koper te slaan, het is de eerste keer dat ik dit doe. Ik vind het eng om te branden, want ik hou niet zo van vuur. Het koper knippen vond ik niet zo moeilijk, maar ik kreeg wel een splinter van het koper in mijn vinger”

“Ik voelde me strijdlustig door het slaan op het koper”

“Ik vind het superleuk om te ontdekken hoe je het koper nu bol krijgt”

“Je moet er even inkomen, maar dan is het leuk. Na het branden is het koper mooi roze”

“Dit gaat helemaal mis! Ik snap het niet!” “Ik doe het slaan met een losse pols”

“Ik snap niet hoe ik het vast moet houden”

DOOR FRANS JOLING – LEERKRACHT WALDORF UTRECHT KLAS 8A
FOTO’S JASMIJN KELDER, FRANS JOLING, FREDERIKA ZOMERMAN