Ondernemend leren

Ondernemend leren op het St-Gregorius!

School en ouders bereiden de kinderen zo goed mogelijk voor op de toekomst. Kinderen hebben niet alleen kennis nodig, maar ook specifieke vaardigheden en een open houding. Welke vaardigheden hebben jonge mensen in de 21ste eeuw nodig? Het Gregorius heeft daar duidelijke ideeën over.

Op onze school zorgen we ervoor dat onze leerlingen op een boeiende en actieve wijze leren! Daarmee wordt leren leuker en dat motiveert.

Bij ondernemend leren laten leerlingen eigen initiatief zien en mogen en durven ze verantwoordelijkheden op te pakken. Hun acties worden geëvalueerd en ze krijgen daar feedback op; ze leren zelf ook om feedback te geven. Ze werken samen aan een concreet eindproduct, dat een link heeft met de buitenwereld. Door de snelle en continue veranderingen in de maatschappij is het vergaren van kennis van minder belang. Kennis is snel weer verouderd. Mensen moeten worden toegerust met vaardigheden die hen in staat stellen relevante informatie te selecteren, keuzes te maken en te beargumenteren en problemen op te lossen. Deze vaardigheden zijn verzameld onder de noemer ’21 eeuwse vaardigheden’. Met ondernemend leren gebeurt dat.

Ondernemend leren…

  • We maken je duidelijk waarom je iets leert: we gaan naar o.a. musea, we nodigen gastsprekers uit, we gaan vaak in op wat er in de wereld gebeurt, er worden onderzoekjes uitgevoerd.
  • Leerlingen mogen veel kiezen.
  • We hebben tijdens de lessen regelmatig wedstrijdjes / competities, zodat je het beste uit jezelf haalt.
  • We werken aan 21st vaardigheden, zoals samenwerken, zelfreflectie toepassen en onderzoek doen.

Voorbeelden:

  • Leerlingen organiseren een historische studiereis naar het buitenland
  • DNA-proeven bij biologie
  • Museumbezoeken
  • Debatwedstrijden
  • Bezoek aan instellingen zoals het Leger des Heils
  • Interviews houden met mensen met interessante banen
  • Een kunstexpositie opzetten
  • Asielzoekers als gastsprekers in de les
  • Poëziewedstrijden
  • Talentenjachten
  • Ontmoetingen met auteurs
  • Enz.

 

 

Deelname Vi3a aan Divercities Conference Rotterdam

Donderdag 9 februari namen Britt, Kaoutar, Saloua en Nino uit klas Vi3a deel aan de Divercities conferentie in Rotterdam. De leerlingen hadden tijdens een ISG Geography project een buurtonderzoek gedaan met als thema diversiteit in de wijk. De leerlingen bedachten zelf een onderzoeksvraag en gingen de wijk in. Hun presentatie was zo goed dat ze als beloning mochten deelnemen aan de conferentie in Rotterdam. De leerlingen waren daar niet alleen te gast, ze verzorgden ook een presentatie in vloeiend Engels voor een geleerd internationaal publiek.

Havo 3 exposeert in de rechtbank

Na het UMC en Revalidatiecentrum De Hoogstraat heeft nu de Rechtbank de eer om de schilderijententoonstelling van onze havo 3-leerlingen in huis te hebben. Op dinsdag 14 maart jl. opende de heer Elmar Jonasse, lid van het gerechtsbestuur, in het bijzijn van de leerlingen de tentoonstelling. ‘De rechtbank is toegankelijk voor iedereen en ik ben er trots op dat jullie hier in de rechtbank willen exposeren’, aldus het bestuurslid. Tot woensdag 13 april zijn de werken van onze leerlingen te bewonderen. Voor foto’s van de opening klik hier.

Naar boven