Hoe krijg je leerlingen uit havo 3 enthousiast om zelf een mooie expositie te maken én vervolgens een plek te zoeken om die expositie tentoon te stellen? Voor deze vraag stonden de docenten van het St-Gregorius College. Hun oplossing: een culturele, vakoverstijgende opdracht. Allereerst leerden de leerlingen bij Nederlands een formele brief te schrijven met daarin het verzoek om hun tentoonstelling te mogen plaatsen. Deze brief werd verstuurd aan een Utrechtse instantie die de leerlingen zelf kozen. Hierna zochten de leerlingen bij het vak geschiedenis alles uit over de tien tijdvakken uit de geschiedenis. Voorbeelden hiervan zijn De tijd van jagers en boeren of De tijd van Pruiken en Revoluties. Tot slot gingen de leerlingen op één van de cultuurdagen, die jaarlijks georganiseerd worden door het St-Gregorius College, aan de slag met het maken van schilderijen.  Ze werden daarin begeleid door HKU-studenten. Elk groepje leerlingen schilderde een paneel passend bij één van de tien historische tijdvakken, waarbij specifiek aandacht besteed werd aan de stad Utrecht in die tijd. Ondertussen hadden drie Utrechtse organisaties enthousiast gereageerd op de brieven van de leerlingen. Zij wilden graag ruimte maken voor een expositie. De cultuurdag is door de leerlingen dan ook afgesloten met het plaatsen van hun expositie. Om te beginnen in het UMC, waar patiënten, bezoekers en personeel gedurende twee weken van de panelen konden genieten. De klas zorgde bij de inrichting van de tentoonstelling ook voor passende bijschriften bij de panelen. Maandag 30 januari opende de directeur van Revalidatiecentrum de Hoogstraat officieel de expositie van een tweede havo 3-klas. Na de opening konden trotse leerlingen de eerste enthousiaste reacties in het gastenboek al lezen. Van half maart tot half april is tenslotte de tentoonstelling van een derde havo 3-klas te bewonderen in de centrale hal van de Rechtbank Utrecht.

Het St-Gregorius is een school voor ondernemend leren. Deze opdracht sluit daar perfect bij aan. ‘Heel leuk om te zien dat andere mensen van je werk genieten,’ aldus een leerling. De buitenwereld de school in halen is één van de principes van Ondernemend Leren. Bij deze opdracht komt dat mooi uit de verf.

Categorieën: Schoolnieuws