Maandag 18 april stonden er al vroeg vier groepen te wachten op de Maliebaan. Allemaal op weg naar Londen, Parijs, Berlijn of Canterbury. De vogels floten, het zonnetje ontwaakte. Onze bus was te laat. Om 08.05 uur gingen we weg. De reis verliep verder zeer voorspoedig. Onderweg gezongen voor onze hoofdreisleidster Mariska die jarig was. Hiep, Hiep, Hiep….Met zonnig weer kwamen we aan bij de Arc de Triomph. Vanaf de top was het uitzicht over Parijs geweldig. De leerlingen waren goedgemutst en konden zich oriënteren op de stad en prachtige foto’s maken. Hierna kregen ze tijd om de Avenue des Champs Elysees te verkennen. Ook moesten ze voor het vak aardrijkskunde een deel van een onderzoek doen naar de prijs van een kopje cappuccino. Daarna weer de bus in op weg naar het dorpje Bondouffle, 42 kilometer buiten Parijs waar de gastgezinnen op hen stonden te wachten. Heel spannend. Bij wie zouden ze terecht komen? Organisator Didier bulderde zijn gebruikelijke drie speerpunten over het plein. We namen afscheid van elkaar en waren erg benieuwd naar de verhalen die ze de volgende ochtend te vertellen zouden hebben.

Parijs dag 2 B

Dinsdag bezochten we ’s ochtend de Notre Dame met de prachtige roosvensters. Verder gingen we met de metro naar het moderne zakencentrum La Defense. We liepen in het zonnetje over de Esplanade naar de Grand Arche. Aan het einde van de middag kregen de leerlingen vrij en moesten ze zelf een plek om te eten zoeken en daarna op eigen gelegenheid naar de Eiffeltoren komen.
Natuurlijk beklommen we dit kenmerk van de stad. Een aantal waaghalzen durfden het aan om over de glazen vloerplaten op de eerste verdieping te lopen. Dan kijk je toch heel wat meters naar beneden. Oei….. Het uitzicht vanaf de top van de Eiffeltoren maakt de wachtrijen en het krappe liftje meer dan goed. Na afloop reden we terug naar de gastgezinnen. Onderweg kregen de leerlingen een tour langs Parijs’ fraaiste monumenten. In de middag gingen de begeleiders naar Fondation Louis Vuitton. Een prachtig gebouw van architect Frank O. Gehry met een werkelijk fantastisch dak! En vol met moderne Chinese kunst. Een echte aanrader voor volgende bezoeken.

Woensdag bezochten we ’s ochtends de Sacre Coeur en de pittoreske kunstenaarswijk Montmartre. Lopend door de wijk ontdekten we de originele groentewinkel uit de film Amelie die we op de heenreis in de bus hadden gezien. ’s Middag gingen we met de bus naar Versailles. Weer prachtig weer. Dubbelfeest. We konden bijna twee uur in de tuinen lopen. De leerlingen waren enthousiast en onder de indruk van de pracht en praal van het paleis. En lekker moe aan het einde van de dag. Het liep allemaal gesmeerd!

Op donderdag hebben we gewandeld. Veel gewandeld. We liepen vanaf Palais du Luxembourg naar het Louvre. Onderweg zagen we veel moois. “Alles in Parijs is mooi” zeiden een aantal leerlingen. In het Louvre hebben we natuurlijk de Mona Lisa gezien maar ook de nieuwste aanwinst: het dubbelportret van Rembrandt, een duo-aankoop van Frankrijk en Nederland. Na het Louvre liepen we naar Centre Pompidou met zijn indrukwekkende architectuur. Daarna was de shopmiddag. Een groepje leerlingen heeft nog met Rick Soeters de catacomben bezocht. ’s Avonds zagen we elkaar weer op de boot die ons over de Seine voer, waarbij we vele hoogtepunten van de week prachtig verlicht konden bekijken. Een fraaie afsluiting van een heel toffe week.

Na een voorspoedige terugreis kwamen we vrijdag om 06.10 uur aan op de Maliesingel. Velen hadden even geslapen in de bus maar echt goed lukte dit niet. Moe maar voldaan arriveerden we in ons vertrouwde Utrecht. De bussen uit Berlijn en Londen volgden al snel.

We kijken terug op een zeer geslaagde week en danken iedereen; de begeleiders, chauffeur Ton, de gastgezinnen, Imad en Harmen voor het bemannen van de NdS maar vooral onze leerlingen uit klas 4; zij maakten deze week super!

Klik hier voor de foto’s.