Maandag 5 oktober
In de ochtend verzamelde we op het schoolplein. Na een goed afscheid van onze vrienden en ouders vertrokken we in een klein busje naar het vliegveld. Daar aangekomen volgde de gebruikelijke routine van wachten, paspoorten en tickets laten zien en weer wachten. We hadden gelukkig een goede reis en kwamen op tijd aan. We sliepen allemaal bij de school in een huisje maar voordat we daar naartoe mochten moesten we natuurlijk eerst even eten en kennis maken. Dat laatste gebeurde al tijdens het eten. Daarna deden we spelletjes om elkaar beter te leren kennen. Toen mochten we naar onze kamers om te gaan slapen.

krakau 1

Dinsdag 6 oktober
Na het ontbijt kregen we gymles. De Poolse kinderen zijn allemaal een jaar of 2 ouder en ook een stuk sportiever. Na 2 uur gym kregen we een Poolse les. Het Pools heeft hele andere klanken en dat maakt het best lastig. Na de lunch reden we met de bus naar de zoutmijn waar we met een trap de grond ingingen. De zoutmijn was enorm groot en gelukkig hadden we een gids die niet overal een uur vertelde maar f
link doorstapte. Onder de grond hebben we bijna een hele avondvierdaagse gelopen. De mijn is zo groot dat we maar 1% hebben gezien en dat is veel! Onder de grond is bijna een klein stadje gemaakt met een restaurant, winkels, een museum, theater en meer. Met een mini liftje werden we in 10 seconden weer boven de grond gehesen en daar maakte we nog een rondje door de stad. In de avond keken we deel 1 van film Schindler’s List.

Woensdag 7 oktober
In de ochtend kregen we weer een les. Dit keer handenarbeid. We gingen de draak van Krakau kleien en dat was best pittig maar ook heel leuk. Nadat er zo’n 30 draken waren geknutseld keken we deel 2 van de film af en gingen we naar Auschwitz. Daar hebben we 2 van de drie kampen gezien. Heel heftig. Ook maakten we foto’s voor een opdracht. Na al deze heftige dingen mochten we in de avond naar het schoolfeest en zwemmen.

Donderdag 8 oktober
Vandaag was het even doorzetten, we moesten namelijk al om 7 uur ontbijten omdat we drie uur in de bus moesten zitten naar Zakopane. Zakopane is een bergdorpje waar we een spectaculaire wandeling hebben gemaakt. Toen we waren aangekomen zijn we met de gids meteen op pad gegaan. Onderweg zijn we gestopt bij een hutje waar ze speciale gerookte kaas verkochten. Opgegeven moment kwamen we aan bij een steile ladder, deze moesten we beklimmen.

Toen kwamen we uit bij een grot, ook hier gingen we doorheen. Het was donker en glibberig in de grot dus dat maakte het extra spannend! Toen we uit de grot kwamen liepen we weer terug naar de bus. De bus bracht ons naar het centrum van Zakopane en hier hadden we even vrije tijd. Toen we terug kwamen op de campus hadden we supper (broodmaaltijd), daarna ging iedereen na een lange actieve dag naar de kamers.

krakau 2

Vrijdag 9 oktober
Vandaag zijn we naar Krakau geweest. Hier zijn we eerst naar de Joodse wijk gegaan, Kazimierz. Hier hebben we een rondleiding gekregen door twee synagoge’s en hebben we een Joodse begraafplaats bezocht.

Hierna zijn we naar het stadscentrum gegaan. Eerst gingen we naar een typisch Pools restaurant, hier hebben we geluncht. Daarna zijn we naar het hoofdplein gegaan. Aan het hoofdplein staan bekende gebouwen, zoals St. Mary’s Church, dit is een hele grote kerk, hier zijn we ook naar binnen gegaan. De kerk is erg mooi versierd aan de binnenkant, het pronkstuk is een grote drieluik die elke avond sluit en ’s morgens weer opengaat. Na het bezoek aan de kerk zijn we naar het Undergound museum geweest, hier leer je op een mooie manier over hoe Krakau zich heeft als stad heeft ontwikkeld. Ook in Krakau hadden we vrije tijd om souvenirs te kopen voor in Nederland. Na supper hadden we de afscheidsavond, hier hebben we cadeautjes uitgewisseld en een Poolse dans geleerd, aan het einde van de avond zijn we naar de kamers gegaan.

krakau 3

Zaterdag 10 oktober
Vandaag was de laatste dag in Polen. We hebben eerst ontbeten en toen hebben we onze spullen gepakt en de campus verlaten. Met de bus werden we naar het vliegveld van Krakau gebracht, vanaf hier vlogen we terug naar Eindhoven. Toen we aankwamen op Eindhoven zijn we terug naar Utrecht gegaan. Hier werd iedereen opgehaald door de ouders, na een mooie, onvergetelijke week in Polen!

Een uitgebreidere foto-reportage van onze uitwisselingsweek vind je hier!